Uchwała daje szereg narzędzi do kontrolowania odpowiedzialnego rozmieszczania reklam. Zmian zapowiada się wiele. Miasto zostało podzielone na 5 stref, dla których określono odrębne zasady dotyczące reklam, dopasowane do specyfiki oraz potrzeb każdej z części miasta.
Najwięcej reform czeka zabytkową część miasta, gdzie dopuszczalne będzie zamieszczanie szyldów w formie liter przestrzennych lub namalowanych na elewacjach oraz w postaci tablic nie większych niż 0,35 mkw. Reklamy w oknach i witrynach będą mogły zasłaniać maksymalnie 15 proc. ich powierzchni. Dozwolone są także te formy przestrzeni reklamowej, które są dopasowane do zabytkowego charakteru strefy – np. semafory, gabloty.
Zmiany są poważne, najbardziej widoczne będą w centrum miasta. Zlikwidujemy dowolność w umieszczaniu reklam i szyldów, przesłanianiu detali architektonicznych na elewacjach, zaklejaniu reklamami witryn okien, ten cały chaos branży reklamowej – mówi Maciej Kubiak, naczelnik Wydziału Architektury, Planowania Przestrzennego i Budownictwa Urzędu Miasta.
Zasady wprowadzone przez uchwałę dotyczą tylko nowych reklam. Te które już istnieją, podlegają 3-letniemu okresowi przejściowemu, po którego upłynięciu osoby oraz firmy odpowiedzialne za ich umieszczenie będą musiały dopasować się do zasad zawartych w uchwale. Oczywiście dotyczy to tylko tych reklam, które zostały umieszczone legalnie, czyli zgłoszono je do rejestru w Miejskim Wydziale Architektury. Podczas prac inwentaryzacyjnych, przygotowujących miasto do wprowadzenia ustawy, wykazano, że nawet 70 proc. reklam w Lesznie umieszczono nielegalnie. Teraz miasto będzie aktywnie domagało się ich usunięcia. Za niedostosowanie się do nakazów grożą wysokie kary pieniężne.
Ale nie tylko karami miasto chce zachęcić przedsiębiorców do zmiany przyzwyczajeń reklamowych, które oszpecają miasto.
Opracowaliśmy cały cykl działań edukacyjnych i informacyjnych mających na celu uświadomienie mieszkańców, przedsiębiorców i pracowników branży reklamowej i przekonanie ich do stosowania nowych zasad. Wydrukujemy „Poradnik dobrych praktyk szyldowych”, w którym na przykładach i fotografiach pokazujemy, jak powinna wyglądać nienachalna reklama i elegancki szyld. Ten poradnik jest już dostępny na internetowej stronie miasta. Moim zdaniem przyjęliśmy bardzo liberalną uchwałę i będziemy ją stosować rozsądnie – wyjaśnia Maciej Kubiak.
Leszno jest jednym z pierwszych miast w Polsce, które przyjęły uchwałę krajobrazową.
Tzw. ustawa krajobrazowa weszła w życie we wrześniu 2015 roku. Od tej pory trwają pracę nad lokalnymi uchwałami, z których jeszcze niewiele doczekało się wprowadzenia w życie.