Wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi
Na koniec lipca br. w Polsce zarejestrowanych było ponad 13 tys. osobowych samochodów elektrycznych (w pełni elektrycznych oraz hybryd typu plug-in). Odnotowano wzrost o 78 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ub. r. Wzrasta zarówno liczba nowych pojazdów elektrycznych poruszających się po polskich drogach, jak i rozbudowywana jest infrastruktura towarzysząca. W naszym kraju kierowcy mogą korzystać z 1,2 tys. ogólnodostępnych stacji ładowania ekologicznych samochodów. Ok. 1/3 z nich to szybkie stacje ładowania prądem stałym.
InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen przeprowadził badanie, z którego wynika, że ponad połowa społeczeństwa deklaruje chęć jazdy samochodem elektrycznym. Badanie PSPA dodatkowo wskazuje na to, że 28 proc. Polaków zamierza zakupić tego typu pojazd w ciągu najbliższych trzech lat.
Jako ograniczenia w zakupie klienci wskazują stosunkowo wysokie ceny samochodów elektrycznych. Wiele jednak wskazuje na to, że z czasem ceny takich pojazdów będą maleć, a spalinowych – wzrastać. Ponadto problemem jest wciąż mała wiedza na temat tego typu technologii.
Badanie InsightOut Lab wskazuje, że ankietowani nie zdają sobie sprawy z tego, że auta można ładować ze zwykłego gniazdka (73 proc.), nie wiedzą, co zrobić, aby zamontować domową stację ładowania (83 proc.), a także obawiają się małego zasięgu pojazdów (76 proc.). Coraz więcej modeli oferuje natomiast zasięg wynoszący ponad 300 km.
Przewaga samochodów elektrycznych nad spalinowymi
45 proc. respondentów badania InsightOut Lab uważa, że serwis samochodu elektrycznego jest tańszy niż auta spalinowego. Aż 61 proc. twierdzi także, że elektryczne pojazdy są mniej awaryjne od spalinowych. Wśród zalet tej technologii uważa się niższy koszt utrzymania (65 proc. ankietowanych) oraz tańsze koszty przejazdu (71 proc. badanych).