Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomości
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowość lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


region

»
  Pn Wt Śr Cz Pt So Ni
  25 26 27 28 29 30 1
  2 3 4 5 6 7 8
  9 10 11 12 13 14 15
  16 17 18 19 20 21 22
  23 24 25 26 27 28 29
  30 31 1 2 3 4 5

SUPEROFERTA
POLECANE OFERTY
POLECANE INWESTYCJE
   

Elektromobilność w Polsce: Tylko 1 tys. ładowarek w całym kraju

Jest to związane m.in. z niewystarczającą wiedzą społeczeństwa na temat elektryków, zwiększonym wydatkiem na zakup auta z napędem alternatywnym oraz trudnościami z jego ładowaniem.


Klienci wolą rozwiązania dobrze im znane, czyli silniki benzynowe. To natomiast w konsekwencji prowadzi do zwiększonej emisji CO2. Jak podkreślają eksperci z Bowkett Auto Consulting, niezbędna jest edukacja oraz wprowadzenie rozwiązań umożliwiających szybkie ładowanie i korzystanie z aut z napędem elektrycznym w modelu abonamentowym.


Udział samochodów elektrycznych w rynku motoryzacyjnym UE


Dean Bowkett, międzynarodowy ekspert flotowy i dyrektor zarządzający Bowkett Auto Consulting zauważa w rozmowie z Newseria Biznes, że sytuacja na rynku europejskim w tym roku nie będzie wiele różnić się od lat poprzednich. Obecnie samochody elektryczne typu BEV stanowią ok. 1-2 proc. na rynku motoryzacyjnym ogółem. W przyszłym roku odsetek ten ma wzrosnąć do ok. 3,5 proc. Pojazdy hybrydowe również mają umacniać swoją pozycję na rynku. Jednak istnieją przesłanki ku temu, by sądzić, że hybrydy typu plug-in mają swe czasy świetności już za sobą.


Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wszystkie pojazdy z napędem alternatywnym stanowią ok. 3,8 proc. rynku samochodowego w Unii Europejskiej. Zgodnie z tymi danymi hybrydy stanowią 0,7 proc. ogółu, natomiast pojazdy całkowicie elektryczne 0,2 proc. ogółu.


ACEA podała, że w III kwartale 2019 roku liczba rejestracji aut z napędem alternatywnym w UE wzrosła o 46 proc. Szczególny wzrost odnotowano w sektorze pojazdów w pełni elektrycznych BEV (+126,3 proc.), przy czym popyt na auta hybrydowe plug-in spadł (-7,6 proc.).


Udział samochodów elektrycznych w rynku motoryzacyjnym Polski


Według „Licznika elektromobilności” w Polsce od stycznia do listopada zeszłego roku liczba rejestracji elektrycznych aut osobowych i hybryd plug-in wyniosła 3591 sztuk. Tym samym zanotowano wzrost o 98 proc. rok do roku.
Pod koniec grudnia w Polsce łącznie jeździło 8637 pojazdów osobowych z napędem elektrycznym. 59 proc. tej liczby stanowiły samochody w pełni elektryczne, natomiast pozostałą część hybrydy plug-in.


Głównym problemem, z którym spotykają się użytkownicy aut elektrycznych, jest niewystarczająca infrastruktura. Światowym liderem są Chiny, które budują ultraszybkie stacje ładowania. W Europie natomiast powstają głównie umiarkowanie szybkie lub wolne punkty ładowania. Dean Bowkett zauważa, że uzupełnianie energii powinno trwać maksymalnie 25 – 30 minut, by było atrakcyjne w oczach kierowców.
W Polsce rząd wprowadził przepisy, których celem jest skłonienie samorządów do inwestycji w pojazdy elektryczne. Jednak największym problemem nadal pozostają nierozwiązane trudności związane z ładowaniem takich samochodów.


1 ładowarka na 10 aut to minimum


Ekspert zwraca uwagę na to, że na każde 10 pojazdów elektrycznych powinien powstać minimum 1 punkt ładowania oraz więcej niż jedna stacja szybkiego ładowania w każdym mieście. Trudności pojawiają się jednak wtedy, gdy jedyna dostępna w mieście stacja jest zajęta lub popsuta.


Według PZPM rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych w naszym kraju powoli nabiera tempa. Pod koniec ubiegłego roku liczba ładowarek przekroczyła 1 tys. Jest to wzrost o 200 proc. rok do roku. Niecałe 1/3 z dostępnych punktów stanowiły stacje szybkiego ładowania prądem stałym. Pozostałe to nadal wolne ładowarki prądu przemiennego (moc równa lub mniejsza niż 22 kW).


Eksperci widzą potencjał w uruchomieniu dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Aby jednak kierowcy decydowali się na nabycie tego typu samochodów, niezbędna jest rozbudowa sieci ładowarek. Brak wystarczającej ilości punktów ładowania może być największym czynnikiem hamującym dla polskiej elektromobilności.


Większość krajów europejskich wykorzystuje model abonamentowy. Aby naładować samochód, konieczne jest posiadanie wykupionego abonamentu u konkretnego dostawcy. W kraju wielkości Polski takie rozwiązanie może się jednak nie sprawdzić ze względu na to, że stacje różnych dostawców często dzielą znaczne odległości. Dean Bowkett zauważa, że optymalnym rozwiązaniem byłaby możliwość ładowania pojazdu na dowolnej stacji oraz płacenie kartą za usługę.


Polskę dzieli znaczny dystans od innych krajów europejskich. Dla porównania w Niemczech liczba punktów ładowania w ubiegłym roku przekroczyła 20 tys. Natomiast w samej stolicy Wielkiej Brytanii ładowarek było więcej o 1,5 tys. niż w całej Polsce.


Edukacja i zwiększanie świadomości społeczeństwa


Dean Bowkett zauważa, że rozwój infrastruktury nie jest jedyną barierą dla rozwoju elektromobilności. Konieczna jest także edukacja oraz zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat korzyści z posiadania samochodów elektrycznych.


Ekspert zwraca także uwagę na rolę producentów pojazdów. Niektórzy użytkownicy nie chcą wiązać się z elektrykiem na lata. Rozwiązaniem tego problemu mogłoby być wprowadzenie modelu abonamentowego. Użytkownik mógłby wykupić abonament na miesiąc i dopiero po tym czasie zdecydować, czy chce przedłużyć go na kolejny okres. Model abonamentowy pozwala także na pewną elastyczność i w zależności od potrzeb swobodę zmian pomiędzy mniejszymi a większymi samochodami.
 


Źródło: KRN.pl,  
28.01.2020

Archiwum: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024
kraj, dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, opolskie, podkarpackie, podlaskie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie
ZAPISZ SIĘ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzień
otrzymasz najświeższe informacje.
Zobacz przykładowy biuletyn.

Rozwój fotowoltaiki w Polsce – jesteśmy na 5 miejscu w Unii
Wiadomość
Rozwój fotowoltaiki w Polsce – jesteśmy na 5 miejscu w Unii