Nowe programy dla wsparcia elektromobilności
Wprowadzenie w życie programów wspierających elektromobilność ma na celu m.in. poprawę jakości powietrza, ograniczenie emisji CO₂, obniżenie poziom hałasu, a także zmniejszenie zużycie paliw i energii w transporcie.
Minister klimatu Michał Kurtyka przekonuje, że całkowity wpływ trzech nowych programów na gospodarkę Polski może wynieść nawet 700 mln złotych. To m.in. epidemia COVID-19 miała wpływ na konieczność poszukiwania rozwiązań mających na celu pobudzenie gospodarki.
Zielony samochód, eVAN oraz Koliber to część Planu Zielonych Inwestycji. W 2020 roku jego całkowity budżet dofinansowania ma wynieść ok. 7,8 mld złotych. Szacuje się, że wpływ planu na gospodarkę to ponad 22 mld złotych.
Największe dofinansowanie od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymają osoby, które zdecydują się na zakup elektrycznych samochodów dostawczych (do 70 tys. złotych), a także taksówek (do 25 tys. złotych). Pojazdy te mają największy przebieg roczny, dlatego też to w tym sektorze liczy się na największy efekt ekologiczny. Przedsiębiorcy oraz osoby fizyczne mogą wysyłać swoje wnioski o dofinansowanie od 26 czerwca br.
Program Zielony samochód – elektryczny samochód osobowy
Program Zielony samochód skierowany jest do osób chcących zakupić elektryczny samochód osobowy. Jego głównym celem jest zminimalizowanie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Dofinansowanie przeznaczone jest na zakup auta o napędzie wyłącznie elektrycznym, które będzie wykorzystywane do celów prywatnych.
NFOŚiGW ma do rozdysponowania 37,5 mln złotych. Osoby fizyczne mogą otrzymać wsparcie do 18750 złotych – może to być jednak nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, poniesionych po 1 maja br. Należy także spełnić inny warunek – cena pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. złotych. Budżet programu Zielony samochód umożliwi dofinansowanie zakupu ok. 2 tys. elektrycznych pojazdów.
Program eVAN – elektryczny samochód dostawczy
Program eVAN skierowany jest do osób chcących zakupić elektryczny samochód dostawczy (kategoria N1). Jego budżet to 70 mln złotych. Środki te mają zostać rozdysponowane na zakup ok. 1 tys. pojazdów.
Przedsiębiorca może liczyć na dotację do 30 proc. kosztów kwalifikowanych – maksymalnie do 70 tys. złotych. Dofinansowanie obejmuje zarówno zakup, jak i leasing pojazdów elektrycznych. Możliwe jest także uzyskanie wsparcia do 50 proc. kosztów kwalifikowanych (nie więcej niż 5 tys. złotych) na zakup punktu ładowania o mocy do 22kW. Okres kwalifikowalności kosztów liczony jest od 1 stycznia br.
Program Koliber – zakup elektrycznych taksówek
Program Koliber skierowany jest do osób chcących zakupić elektryczne taksówki (kategoria M1). Jego budżet wynosi 40 mln złotych. Środki te mają zostać rozdysponowane na zakup lub leasing 1 tys. elektrycznych taksówek oraz 1 tys. ładowarek domowych wall box.
Ten pilotażowy program został przygotowany z myślą o mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, które posiadają licencję na przewóz osób w transporcie drogowym. Można ubiegać się o dofinansowanie do 20 proc. kosztów kwalifikowanych (do 25 tys. złotych przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. złotych). Inną proponowaną formą wsparcia jest pożyczka. Okres kwalifikowalności kosztów liczony jest od 1 stycznia br.
Nabór wniosków ma potrwać do 31 lipca br. lub do wyczerpania puli środków. Wypełnienie wniosku na stronie Funduszu może potrwać ok. 2 godziny. Po zakończeniu pierwszego naboru i podsumowaniu efektów ma zostać podjęta decyzja, w jaki sposób nadal wspierać elektromobilność w Polsce.