Polska nadal w tyle za europejskimi liderami
Dla przykładu w Niemczech liczba ładowarek w ubiegłym roku przekroczyła 20 tys. Od marca przyszłego roku ma zacząć obowiązywać unijna dyrektywa. Wprowadzi ona obowiązek zabezpieczania odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Obejmie ona deweloperów i właścicieli budynków mieszkalnych oraz niemieszkalnych. Dotyczyć będzie zarówno nowo powstających obiektów, jak i tych modernizowanych.
Wzrost liczby samochodów elektrycznych w Polsce
Grzegorz Pióro, technical development manager w SPIE Building Solutions w rozmowie z Newseria Biznes zauważa, że w Polsce obserwowany jest coraz szybszy rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Mniejszą ilość stacji ładowania niż w krajach Europy Zachodniej uzasadnia mniejszą popularnością samochodów elektrycznych w naszym kraju.
Zauważa się jednak, że na polskim rynku z roku na rok ich przybywa. Z danych PSPA wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat roczna sprzedaż osobowych i dostawczych aut elektrycznych oraz hybryd plug-in wzrosła o 1268 proc. 32 proc. elektryków zostało zarejestrowanych w samej Warszawie.
Na koniec sierpnia 2020 roku po Polsce jeździło 13,8 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Ponad połowę (7 612) stanowiły auta w pełni elektryczne, natomiast reszta to hybrydy plug-in (6 186). Od stycznia zarejestrowano 4 802 nowe pojazdy elektryczne, czyli o 88 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zwiększyła się również liczba elektrycznych samochodów ciężarowych i dostawczych oraz motocykli i motorowerów.
Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce
Wzrost poziomu elektromobilności w Polsce przyczynia się do rozwoju infrastruktury ładowania. Pod koniec sierpnia w kraju funkcjonowały 1 253 ogólnodostępne stacje (2 384 punktów). 33 proc. spośród nich stanowiły stacje szybkiego ładowania (DC), natomiast pozostałe 67 proc. to wolne ładowarki o mocy mniejszej lub równej 22 kW (AC). W sierpniu br. uruchomiono 29 nowych stacji ładowania (65 punktów).
Pomimo mniejszej liczby stacji ładowania na uwagę zasługuje odsetek stacji typu DC. Tak jak zostało wspomniane, w Polsce jest to 33 proc., natomiast w Niemczech – 15 proc., a we Francji – 2 proc.
Nowa dyrektywa ws. charakterystyki energetycznej budynków
Nadal jednak potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych do zakupu zniechęca dostępna infrastruktura ładowania. Ma się to jednak zmienić dzięki unijnej dyrektywie EPBD 2018/844. Zgodnie z jej zapisami w budynkach mieszkalnych (nowych i modernizowanych) konieczne będzie zastosowanie odpowiedniej infrastruktury kanałowej, która mogłaby umożliwić zainstalowanie okablowania i punktów ładowania samochodów elektrycznych. W przypadku budynków niemieszkalnych nałożony zostanie obowiązek zapewnienia minimalnej liczby ładowarek w danym obiekcie.
Obowiązek zabezpieczenia infrastruktury do ładowania pojazdów będzie ciążył na deweloperach oraz właścicielach budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Grzegorz Pióro zauważa, że w budynkach mieszkalnych to na wspólnotach mieszkaniowych będzie ciążył wymóg zapewnienia odpowiedniej infrastruktury dla wszystkich miejsc parkingowych. W przypadku obiektów użyteczności publicznej, biur i budynków niemieszkalnych konieczne będzie zabezpieczenie 20 proc. miejsc parkingowych z właściwą infrastrukturą. Specjalista podkreśla, że są to wymogi minimalne, a każdy kraj członkowski UE będzie mógł doprecyzować je samodzielnie.
Zgodnie z wytycznymi dyrektywy od marca 2021 roku, aby otrzymać pozwolenia na budowę budynku mieszkalnego lub obiektu użyteczności publicznej, konieczne będzie zaprojektowanie odpowiedniej infrastruktury elektrycznej.
Na podstawie danych Barometru Nowej Mobilności 2019/2020 PSPA aż 92 proc. kierowców pojazdów elektrycznych preferuje ładowanie ich w swoim miejscu zamieszkania. Nowe przepisy unijne mogą wiele zmienić w zakresie dostępności stacji ładowania dla elektryków. Należy spodziewać się przede wszystkim wzrostu liczby urządzeń AC o niewielkiej mocy (3,7 – 7,4 kW).