Projekt noweli zakłada, że hulajnogi elektryczne oraz inne pojazdy tego typu, nie będą mogły przekraczać prędkości 25 km/h. Dozwolone będzie poruszanie się nimi po ścieżkach rowerowych, a jazda po chodniku będzie możliwa tylko w niektórych przypadkach.
Samorządy planują jednak wprowadzenie własnych ograniczeń dla popularnych e-hulajnóg wypożyczanych na minuty. Np. krakowski Zarząd Transportu Publicznego chce, aby prędkość była ograniczona do ok. 15 km/h. Planuje także wyznaczenie specjalnych parkingów dla hulajnóg.
Rosnąca popularność e-hulajnóg
Z badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Mobilne Miasto wynika, iż 89 proc. Polaków uważa, że e-hulajnogi są tak samo bezpieczne jak rowery. Z kolei 83 proc. osób liczy na to, że ten rodzaj jednośladów zastąpi samochody na krótkich odcinkach. 75 proc. ankietowanych ma pozytywne zdanie o elektrycznych urządzeniach transportu osobistego. 72 proc. respondentów twierdzi, że UTO mogą pomóc w rozładowaniu korków w miastach.
E-hulajnogi dla wielu użytkowników stanowią świetne uzupełnienie podróży innymi środkami transportu. Na krótkich dystansach mogą natomiast z powodzeniem zastąpić samochody. Stąd też duże zainteresowanie UTO.
Na polskim rynku obecnych jest wiele globalnych operatorów współdzielonych pojazdów. Konkurencja w tej branży stale rośnie.
Country manager firmy Dott, Borys Pawliczak w wypowiedzi dla "Cyfrowa RP" zaznacza, że według zgromadzonych danych średni dystans pokonywany w Warszawie wynosi 2 km. Większość użytkowników porusza się w obrębie swoich dzielnic, rezygnując z innych środków transportu, w tym z własnych samochodów.
Z analiz Stowarzyszenia Mobilne Miasto wynika także, że 91 proc. ankietowanych uważa, że e-hulajnogi mają pozytywny wpływ na jakość powietrza w mieście. Z uwagi na wszystkie powyższe zalety aż 72 proc. Polaków twierdzi, że popularność UTO w najbliższym czasie będzie rosła.
Prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto Adam Jędrzejewski zauważa natomiast, że Polacy oczekują od władz aktywniejszych działań dotyczących UTO. Jest to związane z tym, że m.in. w e-hulajnogach widzą szansę na rozwiązanie problemów z zanieczyszczeniami powietrza, korkami oraz zagęszczeniem ruchu.
Ustawa projektowana przez resort infrastruktury spełnia oczekiwania podmiotów z branży. Głównym jej założeniem jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników UTO oraz przechodniów.