Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomości
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowość lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


region

« »
  Pn Wt Śr Cz Pt So Ni
  25 26 27 28 29 30 1
  2 3 4 5 6 7 8
  9 10 11 12 13 14 15
  16 17 18 19 20 21 22
  23 24 25 26 27 28 29
  30 31 1 2 3 4 5

SUPEROFERTA
POLECANE INWESTYCJE
OFERTY LUKSUSOWE
   

Lokatorzy będą mogli sprawdzić, ile i za co płacą


Od 31 lipca zarządy spółdzielni będą musiały prowadzić szczegółowe ewidencje przychodów i wydatków – podaje „Gazeta Prawna”. – Dostęp do dokumentacji finansowej uzyska każdy spółdzielca, który ponosi opłaty na rzecz spółdzielni. Rozliczenia kosztów muszą być prowadzone oddzielnie dla każdej nieruchomości.

Znowelizowane przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2003 r. nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) wprowadzają bardziej restrykcyjne zasady rozliczeń wydatków w spółdzielniach – czytamy w dzienniku. – (...) Od 31 lipca, bo wtedy nowelizacja wchodzi w życie, zarządy będą musiały posiadać odrębne rozliczenia przychodów i kosztów eksploatacji dla każdej spółdzielczej nieruchomości. Rozliczenie będzie obejmowało m.in. wspólne opłaty za korzystanie z gruntów, koszty energii cieplnej i elektrycznej, utrzymanie czystości budynków czy prace konserwacyjne w budynkach (np. wymiana domofonu, naprawa drzwi). Ponadto – jak podaje „Gazeta Prawna” – zarządy spółdzielni będą musiały ponadto prowadzić dwa rodzaje ewidencji dla każdej nieruchomości, czyli dokumentacji, w której będą podane do wiadomości spółdzielców wszystkie wpływy i wydatki. W pierwszej z nich zostaną zawarte dane dotyczące przychodów i kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Zarząd będzie musiał pokazać zainteresowanym mieszkańcom, jakie sumy wpływają od nich do kasy spółdzielni, nie tylko z tytułu kosztów eksploatacji, ale także musi uwzględniać dochody z poszczególnych lokali użytkowych i innych źródeł (np. jeżeli na dachach bloków zostały postawione anteny operatorów sieci komórkowych). Następnie w oddzielnych rubrykach spółdzielnia pokaże rozliczenia, czyli na co i w jakich kwotach wydano pieniądze, oraz wskaże ewentualne nadwyżki lub niedobory w budżecie. Druga ewidencja obejmie wpływy i wydatki funduszu remontowego (ile wpłacono w danym okresie i na jakie prace remontowe zostały wydane pieniądze).

Ewidencje będą dostępne dla każdej osoby, która mieszka w spółdzielni i ponosi na jej rzecz opłaty – czytamy dalej. Zawarte w niej dane, jak i dokumenty, na podstawie których spółdzielnia dokonała wyliczeń, będzie można przeglądać w siedzibie zarządu. Nowelizacja ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wprowadza bowiem także nieograniczony dostęp członków do wszystkich dokumentów finansowych dotyczących każdej spółdzielczej nieruchomości, w tym umów zawieranych z firmami, które świadczą usługi na rzecz spółdzielni. Jeżeli spółdzielca spotka się z odmową wglądu do ewidencji i rachunków, to członkowie jej zarządu staną przed sądem i może im grozić kara grzywny do 5 tys. zł.

Więcej w „Gazecie Prawnej".


Źródło: Adam Makosz, „Gazeta Prawna”, 3.07.2007,  
03.07.2007

Archiwum: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2021, 2024
kraj, dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, opolskie, podkarpackie, podlaskie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie
ZAPISZ SIĘ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzień
otrzymasz najświeższe informacje.
Zobacz przykładowy biuletyn.

Niższy VAT na mieszkania do 2010 r.
Wiadomość
Niższy VAT na mieszkania do 2010 r.