Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomości
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowość lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


region

»
  Pn Wt Śr Cz Pt So Ni
  28 29 30 31 1 2 3
  4 5 6 7 8 9 10
  11 12 13 14 15 16 17
  18 19 20 21 22 23 24
  25 26 27 28 29 30 1

SUPEROFERTA
POLECANE INWESTYCJE
OFERTY LUKSUSOWE
   

Imperialne megaterminale łączą tradycję z nowoczesnością

Wyścig o miano najbardziej muskularnego (najwyższego‚ największego) budynku świata trwa. Sama hala bagażowa Terminalu 5 na Heathrow pomieściłaby trzy wieżowce Empire State Building leżące na boku – tłumaczą obrazowo architekci zaangażowani w projekt.

Terminal 5 na londyńskim lotnisku Heathrow, który został zaprojektowany przez Richarda Rogersa (laureata Pritzkera‚ tzw. architektonicznego Nobla), oddano do użytku pod koniec marca – czytamy w „Rzeczpospolitej”. Bryła budynku jest zwarta‚ pokrywa go łukowato wygięty dach rozpostarty nad olbrzymią halą odlotów‚ który przez przeszkloną stalową kratownicę przepuszcza optymalną ilość dziennego światła. Rogers inspirował się konstrukcjami słynnych brytyjskich dworców kolejowych‚ takich jak Paddington (1854 r.) czy St. Pancras (1866 r.). Nawiązania te nie są przypadkowe – Terminal 5 ma mieć klimat „Orient Expressu”. Przedstawiciele inwestora podkreślają, że ma on przywrócić luksus i magię podróżowania. Stworzenie Terminalu 5 w Londynie zajęło prawie 20 lat – tyle czasu minęło od konkursu architektonicznego rozstrzygniętego w 1989 roku.

Zaś nowy Terminal 3 w Pekinie to pierwszy budynek na świecie‚ który pod jednym dachem mieści ponad 1 mln m kw. powierzchni – informuje „Rzeczpospolita”. Terminal 3 w Pekinie, zaprojektowany przez Normana Fostera (również laureata Pritzkera), oddano do użytku w ostatnich dniach lutego. To także typowa architektura high-tech‚ w której chłód szkła i stali złagodzono ciepłą kolorystyką i starożytną chińską sztuką planowania przestrzeni. Ekspert feng shui współpracował m.in. przy projekcie głównego wejścia do budynku‚ tak by miało przyjazny‚ uspokajający wygląd. Zastosowane z umiarem czerwień i żółcień przywołują na myśl cesarskie pałace. Do chińskiej tradycji nawiązywać ma również kształt budynku‚ w zamyśle projektantów terminal miał przypominać smoka‚ symbol mocy i potęgi żywiołów.

Jak czytamy dalej, projekt pekińskiego terminalu przewiduje‚ że w ciągu najbliższych lat liczba obsługiwanych pasażerów może wzrosnąć nawet dwukrotnie‚ aż do 50 – 60 milionów rocznie. Brane jest pod uwagę dobudowanie drugiego „smoczego ogona”. Dla porównania otwarty niedawno Terminal 2 na warszawskim Okęciu ma obsługiwać docelowo ok. 10 mln pasażerów rocznie.


Źródło: „Rzeczpospolita” 6.05.2008,  
06.05.2008

Archiwum: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2021, 2024
kraj, dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, opolskie, podkarpackie, podlaskie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie
ZAPISZ SIĘ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzień
otrzymasz najświeższe informacje.
Zobacz przykładowy biuletyn.

PIP sprawdzi budowy związane z Euro 2012
Wiadomość
PIP sprawdzi budowy związane z Euro 2012