Plebiscyt Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań – organizowany przez Murator EXPO, przy współpracy z Instytutem GfK Polonia – to profesjonalne badanie rynku mieszkaniowego, określające poziom satysfakcji klienta. Niezmiennie od trzech lat celem akcji jest pozyskanie wiedzy o jakości oferty i usług świadczonych przez deweloperów i spółdzielnie mieszkaniowe, udostępnianie jej kupującym domy i mieszkania, a także promocja tych firm, które dbają o jakość oferowanego produktu, a ich współpracę z klientami cechuje uczciwość i rzetelność.
W organizowanym po raz trzeci badaniu wzięło udział 702 mieszkańców nowych warszawskich osiedli oddanych do użytku w okresie styczeń 2003 – grudzień 2005. Zastosowano metodę wywiadu bezpośredniego (face to face). Wyniki badań oparte na opiniach mieszkańców pozwoliły na wyłonienie Laureatów Plebiscytu wśród przedstawicieli branży nieruchomości mieszkaniowych w czterech kategoriach:
- RZETELNOŚĆ,
- JAKOŚĆ OBSŁUGI KLIENTA,
- ATRAKCYJNOŚĆ OFERTY,
- ZNAJOMOŚĆ MARKI.
W kategoriach: Rzetelność, Jakość Obsługi Klienta i Atrakcyjność Oferty zastosowano podział deweloperów i spółdzielni mieszkaniowych na trzy grupy:
- Firmy, które w okresie objętym badaniem oddały do 100 mieszkań,
- Firmy, które w okresie objętym badaniem oddały od 101 do 400 mieszkań,
- Firmy, które w okresie objętym badaniem oddały ponad 400 mieszkań.
|
Statuetki Plebiscytu |
RZETELNOŚĆ
Z badań wynika jasno, że deweloperzy i spółdzielnie mieszkaniowe dokładają starań, by postrzegano ich jako firmy rzetelne i pewne.
Terminowość oddania inwestycji mieszkańcy ocenili na 4 w pięciopunktowej skali, a rzetelność informacji o kosztach związanych z zakupem nawet na 4,2 - w obu przypadkach przyznana ocena jest o 0,3 punktu wyższa od ubiegłorocznej. Od trzech lat niezmienna jest za to ocena zgodności ostatecznej ceny mieszkania z początkowo oferowaną. Mieszkańcy przyznają firmom 4,3 punktu.
Niestety, prawie połowa ankietowanych uważa, że umowa przedwstępna, jaką zawarli, była korzystna jedynie dla dewelopera. Jednak 69 proc. (o 1/5 więcej niż w ubiegłym roku) przyznaje, że umowa ta przewidywała karę umowną dla dewelopera/spółdzielni mieszkaniowej w przypadku nie wywiązania się z terminu oddania lokalu. Większość umów przedwstępnych przewidywała też prawo klienta do odstąpienia od umowy w przypadku opóźnienia inwestycji przez dewelopera. Ale tylko 36 proc. umożliwiało natychmiastowy zwrot wpłaconej kwoty bez kar umownych. Choć w 87 przypadkach na 100 firmy udostępniały projekt umowy przed jej podpisaniem, wprowadzanie zmian do projektu możliwe było tylko w 65.
Niepokoić może, iż tylko 1/4 umów przedwstępnych była zawarta w formie aktu notarialnego, a jedynie taka forma w pełni zabezpiecza interesy klienta. Ankietowani przyznali jednak, że umowy były sformułowane jasno i logicznie - tak twierdzi 83 proc. respondentów, precyzyjnie ustalały powierzchnię mieszkania, jego rozkład i cenę za metr kwadratowy.
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii RZETELNOŚĆ wśród firm, które w latach 2003-2005 oddały do użytku do 100 mieszkań została Fabryka Domów w Wyszkowie.
Kolejne miejsca zajęły:
2. WAN S.A.
3. Firma Budowlana Marek Antczak
4. Sanui
5. Spółdzielnia Mieszkaniowa STROP
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii RZETELNOŚĆ wśród firm, które w latach 2003-2005 oddały do użytku od 101 do 400 mieszkań została firma Echo Investment S.A.
Kolejne miejsca zajęły:
2. Catalina Group
3. Terenix Sp. z o.o.
4. Spółdzielnia Mieszkaniowa PAX
5. Mostostal Technika Sp. z o.o.
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii RZETELNOŚĆ wśród firm, które w latach 2003-2005 oddały do użytku ponad 400 mieszkań została firma Viterra Development Polska Sp. z o.o.
Kolejne miejsca zajęły:
2. EDBUD
3. PIB EBEJOT Sp. z o.o.
4. Eco-Classic Sp. z o.o.
5. BUDIMEX Nieruchomości Sp. z o.o.
JAKOŚĆ OBSŁUGI KLIENTA
Profesjonalizm w obsłudze klienta często przesądza o tym, jak deweloper czy spółdzielnia mieszkaniowa są postrzegane wśród kupujących mieszkania. Ponad 90 proc. badanych stwierdziło, że osoby udzielające informacji były uprzejme i kompetentne.
Zdecydowana większość nabywców mieszkań nie miała zastrzeżeń do godzin otwarcia biur sprzedaży, liczby dyżurujących w nich osób czy możliwości uzyskania połączenia telefonicznego z biurem - takich odpowiedzi udzieliło ponad 80 proc. ankietowanych. Wzrosła też liczba firm, z którymi można nawiązać kontakt za pomocą poczty elektronicznej. O ile w ubiegłym roku połowa ankietowanych miała możliwość kontaktu mailowego z deweloperem, o tyle w 2006 swój adres mailowy do korespondencji udostępniło 3/4 firm.
Ponad 70 proc. respondentów uważa, że folder reklamowy firmy był atrakcyjnie opracowany i zawierał wszystkie potrzebne informacje, a kompletna oferta była również dostępna w Internecie.
Niestety tylko 60 proc. deweloperów i spółdzielni mieszkaniowych organizuje dni otwarte w swoich inwestycjach i umożliwia obejrzenie lokalu pokazowego i poziom ten nie zmienił się od ubiegłego roku.
Nie najwyżej została też oceniona pomoc deweloperów i spółdzielni mieszkaniowych w uzyskaniu kredytu mieszkaniowego. Współpraca z bankami oferującymi kredyty mieszkaniowe i stworzenie możliwości skorzystania z bezpłatnych porad zostały ocenione na 3,6 w 5. punktowej skali.
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii JAKOŚĆ OBSŁUGI KLIENTA wśród firm, które w latach 2003-2005 oddały do użytku do 100 mieszkań została Spółdzielnia Mieszkaniowa STROP.
Kolejne miejsca zajęły:
2. Fabryka Domów w Wyszkowie
3. WAN S.A.
4. Sanui
5. Bemowo Invest Sp. z o.o.
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii JAKOŚĆ OBSŁUGI KLIENTA wśród firm, które w latach 2003-2005 oddały do użytku od 101 do 400 mieszkań została firma SKANSKA S.A.
Kolejne miejsca zajęły:
2. AGMET Sp. z o.o.
3. SOB „INWESTPROJEKT”
4. Mostostal Technika Sp. z o.o.
5. SBM WARDOM
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii JAKOŚĆ OBSŁUGI KLIENTA wśród firm, które w latach 2003-2005 oddały do użytku ponad 400 mieszkań została firma Turret Poland Sp. z o.o.
Kolejne miejsca zajęły:
2. PIB EBEJOT Sp. z o.o.
3. Viterra Development Sp. z o.o.
4. BUDIMEX Nieruchomości Sp. z o.o.
5. EDBUD
ATRAKCYJNOŚĆ OFERTY
Na ocenę atrakcyjności inwestycji wpływa jej cena, tempo realizacji, infrastruktura techniczna, a także funkcjonalność i estetyka budynku.
Pomimo rosnących cen mieszkań aż 81 proc. badanych uznało, że cena, jaką zapłacili za określony standard i lokalizację mieszkania, była atrakcyjna – ocena, jaką przyznali deweloperom i spółdzielniom to 4,2.
Wysoko zostało też ocenione tempo realizacji inwestycji - średnia 4,1. Dla porównania w 2004 roku oba te wskaźniki oceniane były na 3,6. O podobny odsetek wzrosła też ocena infrastruktury technicznej i funkcjonalności budynku. Wyżej niż przed rokiem nabywcy mieszkań ocenili też estetykę budynku i osiedla, co jest pozytywnym sygnałem.
Ale i w tej kategorii nie wszystko było postrzegane jako wzorowe czy dobre. Nadal w 60 proc. inwestycji cena mieszkania była sztywno ustalona, a kupujący nie mieli możliwości jej negocjowania. Niewielu deweloperów oferowało dodatkowe udogodnienia - np. bezpłatne porady architekta wnętrz. Wciąż są one rzadkością - zdecydowało się na nie jedynie 18 proc. firm. Tylko 25 proc. firm, zdaniem ankietowanych, ma własny system finansowania inwestycji. Reszta albo nie posiada takiego systemu (48 proc.), albo też ankietowani o nim nie wiedzą.
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii ATRAKCYJNOŚĆ OFERTY wśród firm, które w latach 2003-2005 oddały do użytku do 100 mieszkań została Fabryka Domów w Wyszkowie.
Kolejne miejsca zajęły:
2. Spółdzielnia Mieszkaniowa STROP
3. WAN S.A.
4. SUPO Sp. z o.o.
5. Bemowo Invest Sp. z o.o.
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii ATRAKCYJNOŚĆ OFERTY wśród firm, które w latach 2003-2005 oddały do użytku od 101 do 400 mieszkań została Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa WARDOM.
Kolejne miejsca zajęły:
2. SOB „INWESTPROJEKT”
3. Catalina Group
4. Grupa Inwestycyjna Hetman Sp. z o.o.
5. AGMET Sp. z o.o.
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii ATRAKCYJNOŚĆ OFERTY wśród firm, które w latach 2003-2005 oddały do użytku ponad 400 mieszkań została firma Turret Poland Sp. z o.o.
Kolejne miejsca zajęły:
2. PIB EBEJOT Sp. z o.o.
3. BUDIMEX Nieruchomości Sp. z o.o.
4. Marvipol S.A.
5. PEKAO Development Sp. z o.o.
ZNAJOMOŚĆ MARKI
W świetle wyników tegorocznego badania najlepiej znanym deweloperem w Warszawie jest J.W. Construction Holding S.A.– aż 50 proc. badanych spontanicznie wymieniło nazwę tego dewelopera. Jako drugi plasuje się Dom Development S.A., którego spontanicznie wzmiankuje blisko jedna trzecia badanych (28 proc.). Podobnie jak w latach ubiegłych tych dwóch deweloperów stanowi ścisłą czołówkę znanych deweloperów i spółdzielni mieszkaniowych działających na terenie Warszawy.
W pierwszej piątce popularnych firm znalazły się ponadto: PEKAO Development Sp. z o.o. (12 proc.), SKANSKA S.A. (11proc.) oraz ex aequo BUDIMEX Nieruchomości Sp. z o.o. i ECHO Investment S.A. (po 8 proc). Analiza porównawcza odsetków spontanicznej znajomości nazw deweloperów pozwala zauważyć wzrost popularności niektórych deweloperów w stosunku do ubiegłego roku, będący prawdopodobnie efektem ich wzmożonej aktywności na rynku. Największy, o 8 proc., wzrost znajomości wykazuje J.W. Construction Holding S.A. Nieco mniejszy wzrost znajomości odnotowały również BUDIMEX Nieruchomości Sp. z o.o. i ECHO Investment S.A. (po 2 proc.).
Laureatem Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006 w kategorii ZNAJOMOŚĆ MARKI została firma J. W. Construction Holding S.A.
Kolejne miejsca zajęły:
2. Dom Development S.A.
3. PEKAO Development Sp. z o.o.
4. SKANSKA S.A.
5. ex aequo BUDIMEX Nieruchomości Sp. z o.o. i Echo Investment S.A.
|
Laureaci Plebiscytu |
Od lewej stoją przedstawiciele Laureatów tegorocznej edycji Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań:
Paweł Gryczan - Prokurent Viterra Development Polska, Eugeniusz Kurpiewski - Prezes Fabryki Domów w Wyszkowie, Wojciech Pietras - Dyrektor Biura Echo Investment w Warszawie, Zbigniew Kierski - Szef Projektów Deweloperskich w firmie SKANSKA, Maciej Zabojszcz - Dyrektor Marketingu Turret Poland, Bożena Bekier – Kierownik Działu Członkowsko-Mieszkaniowego i Tadeusz Wyrzykowski – Prezes Zarządu Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej WARDOM, Adam Piechowicz – Dyrektor Działu Marketingu i PR J.W. Construction Holding, Jacek Oryl – Prezes Zarządu Murator EXPO oraz Marcelin Matusiak – Senior Project Manager GfK Polonia.
|
Goście Gali Dewelopera |
Ogłoszenie wyników Plebiscytu Mieszkańców Nowych Domów i Mieszkań 2006, połączone z uroczystością wręczenia symbolicznych statuetek Laureatom tegorocznej edycji przedsięwzięcia, odbyło się 20 maja 2006 r. podczas Gali Dewelopera.
Celem plebiscytu jest pozyskanie wiedzy o jakości oferty i usług świadczonych przez deweloperów i spółdzielnie mieszkaniowe, udostępnianie jej kupującym domy i mieszkania, a także promocja tych firm, które dbają o jakość oferowanego produktu, a ich współpracę z klientami cechuje uczciwość i rzetelność. Mamy nadzieję, że zebrane tą drogą opinie stanowią cenne ogniwo w ocenie wiarygodności deweloperów i spółdzielni, a idea organizacji Plebiscytu służy budowaniu zaufania w relacjach Klient – Deweloper i promocji wyróżniających się, w opinii mieszkańców, uczestników rynku nieruchomości mieszkaniowych.
Organizator Plebiscytu: Murator EXPO Sp. z o.o.
Patronat honorowy: Ministerstwo Transportu i Budownictwa
Sponsor Główny: Telekomunikacja Polska S.A.
Partner Badań Rynku: GfK Polonia Sp. z o.o.
Współpraca: Kancelaria Motty Nieruchomości
Partner: Murator KREDYT