Rynek wtórny
Rynek pierwotny
Rynek komercyjny
Projekty domów
Rodzaj nieruchomości
Rodzaj transakcji
Powierzchnia (m2)
Cena
Pokoje
Miejscowość lub region
Dzielnice i ulice
Okolice
MÓJ KRN


region

« »
  Pn Wt Śr Cz Pt So Ni
  26 27 28 29 30 1 2
  3 4 5 6 7 8 9
  10 11 12 13 14 15 16
  17 18 19 20 21 22 23
  24 25 26 27 28 29 30
  31 1 2 3 4 5 6

SUPEROFERTA
POLECANE OFERTY
POLECANE INWESTYCJE
   

Wstrzymanie dostaw energii – jak uniknąć tego problemu? Urząd Regulacji Energetyki podpowiada

Jak podaje Urząd Regulacji Energetyki, w 2021 r. dostawy energii elektrycznej zostały wstrzymane prawie 200 000 odbiorców. Szacuje się, że w związku z szalejącą inflacją w tym roku liczba ta może być jeszcze większa.

Wstrzymanie dostaw energii – jak wygląda procedura?

Prawdopodobnie wielu osobom zdarzyło się zapomnieć o rachunku za prąd. Część osób może mieć również problem z regularnym opłacaniem zobowiązań. W takiej sytuacji dostawca energii może wystąpić oodcięcie dostaw prądu. Musi się to jednak odbywać zgodnie ze z góry określoną procedurą.
 
Wstrzymanie usług może nastąpić w sytuacji, gdy odbiorca zalega z zapłatą powyżej 30 dni. Pierwszym krokiem zawsze jest pisemne poinformowanie o możliwości wstrzymania dostaw energii. Od momentu odebrania pisma odbiorca ma 14 dni na złożenie reklamacji. Musi się jednak powołać na prawdziwe i rzetelne argumenty. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do rozpatrzenia reklamacji, a w tym czasie dostawy energii nie mogą zostać zatrzymane.
 
Warto wiedzieć, że nawet jeśli prąd lub gaz zostanie odcięty, odbiorca wciąż ma prawo do reklamacji. Przedsiębiorstwo musi natomiast wznowić dostawy aż do czasu rozpatrzenia wniosku.

Co zrobić, by nie ryzykować wstrzymania dostaw energii?

Osoby, które mają trudności z uregulowaniem zaległości, nie powinny jednak czekać na tak radykalne kroki, jak odcięcie prądu lub gazu. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest kontakt z przedsiębiorstwem i próba wyjaśnienia sytuacji.
 
Urząd Regulacji Energetyki w specjalnym biuletynie podkreśla, że jeśli przeszkodą jest zła sytuacja materialna, warto złożyć wniosek z prośbą o rozłożenie płatności na raty. Możliwe jest również przesunięcie terminu płatności, nienaliczanie odsetek, a w wyjątkowych sytuacjach nawet odstąpienie od windykacji należności.
-  Najlepiej wspólnie z przedsiębiorstwem wypracować sposób wyjścia z trudnej sytuacji. Wiele przedsiębiorstw prowadzi specjalną politykę postępowania w takich okolicznościach. Przedsiębiorstwo może np. rozłożyć płatności na raty lub odroczyć termin zapłaty. Można też uzgodnić inne warunki – tłumaczy szefowa oddziału URE w Łodzi.
Przypomina ona, że wniosek musi mieć formę formalną i zostać złożony na piśmie. W przypadku bardziej skomplikowanych kwestii należy się natomiast kontaktować z koordynatorem lub prezesem URE.

Kiedy nie można wstrzymać dostaw energii?

Urząd Regulacji Energetyki przypomina również, że istniejąszczególne sytuacje, w których odłączenie gazu lub prądu jest zabronione. Nie można wstrzymywać dostaw:
  • w okresie od początku listopada do końca marca,
  • w soboty, święta i dni wolne od pracy oraz poprzedzające je dni.
Ochroną są również objęci odbiorcy podlegający stałemu leczeniu domowemu z powodu astmy płucnej lub niewydolności oddechowej.
 
 

Źródło: KRN.pl,  
11.10.2022

Archiwum: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024
kraj, dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, opolskie, podkarpackie, podlaskie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie
ZAPISZ SIĘ DO BIULETYNU
W darmowym biuletynie KRN.pl co tydzień
otrzymasz najświeższe informacje.
Zobacz przykładowy biuletyn.

Banki odpowiedzą za negatywne rozpatrywanie roszczeń klientów. Santander Bank Polska z zarzutami UOKiK
Wiadomość
Banki odpowiedzą za negatywne rozpatrywanie roszczeń klientów. Santander Bank Polska z zarzutami UOKiK