Kredytobiorcy skarżą się na problemy z wakacjami kredytowymi
Tylko w ciągu pierwszego tygodnia obowiązywania przepisów o wakacjach kredytowych do UOKiK-u wpłynęło ok. 550 skarg. Większość z nich dotyczyła problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymaganiami w zakresie złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat, straszeniem klientów o negatywnym wpływie wakacji kredytowych na ocenę ich zdolności kredytowej oraz utrudnianiem nadpłaty kredytu w przypadku zawieszenia rat.
Niektórzy kredytobiorcy nadal uskarżają się, że
pomimo złożenia wniosków o wakacje kredytowe, banki naliczają ratę nawet na kilka dni przed terminem jej spłaty. Jeżeli nie zostanie ona zapłacona, powstają zaległości. Taka sytuacja budzi obawę, że chwilowa zaległość może obniżać wiarygodność kredytową klientów. UOKiK przyznaje, że ma sygnały o takich praktykach podmiotów bankowych i je analizuje. Jak uzasadnia, nie można mówić o jakichkolwiek zaległościach, gdy bank bezpodstawnie nalicza i pobiera ratę.
Zdaniem prezesa Związku Banków Polskich, Krzysztofa Pietraszewskiego takie sytuacje mogą wynikać z powodów technologicznych. Uzasadnia on, że każda zmiana w systemie informatycznym musi być odpowiednio przetestowana, a to wymaga czasu. Nie da się tego zrobić z dnia na dzień.
Wakacje kredytowe trwają i budzą zainteresowanie
Od 29 lipca br. klienci banków mogą składać wnioski o wakacje kredytowe. Jest to możliwość zawieszenia spłaty raty zobowiązania hipotecznego na okres maksymalnie ośmiu miesięcy w tym i w przyszłym roku.
Spłatę kredytu hipotecznego można zawiesić na dwa miesiące w trzecim kwartale oraz na dwa miesiące w czwartym kwartale br. Ponadto
pożyczkobiorcy mają możliwość zawieszenia spłaty po jednym miesiącu w każdym kwartale przyszłego roku.
Dotyczy to jedynie tych osób, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy.
Wakacje kredytowe cieszą się dużym zainteresowaniem wśród kredytobiorców. UOKiK stale bada, czy banki dopasowują swoje praktyki do obowiązujących przepisów prawa. Działania Urzędu mają na celu wyeliminowanie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, w tym tych, które wynikają z wprowadzania kredytobiorców w błąd.
Jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów prezes UOKiK spotkał się z przedstawicielami 17 banków. Już wtedy podkreślał, że podmioty bankowe powinny ułatwiać konsumentom skorzystanie z możliwości zawieszenia rat zobowiązania hipotecznego. Jasno wskazał, dla jakich praktyk nie będzie akceptacji Urzędu. Banki mają obowiązek umożliwić klientom złożenia jednego wniosku dotyczącego wszystkich okresów objętych wakacjami. Konsumenci powinni być świadomi tego, że skorzystanie z takiej możliwości w żaden sposób nie wpłynie negatywnie na ocenę zdolności kredytowej. Zgodnie z ustawą zawieszenie raty zobowiązania następuje wraz z dniem dostarczenia wniosku o wakacje kredytowe.