Przebudowa torowiska w centrum Częstochowy z zastosowaniem płyt z betonu fotokatalitycznego
Technologia, która wykorzystywana jest przy przebudowie częstochowskiego torowiska, znana jest już z innych realizacji. Wcześniej jednak stosowano ją na elementach chodników antysmogowych oraz elewacji. Wówczas zdała egzamin, dlatego wiele wskazuje na to, że również i tym razem spisze się zgodnie ze swoim przeznaczeniem.
Nawierzchnia torowa w centrum Częstochowy wykonywana jest z płyt antysmogowych. Oprócz tego, że przysłużą się miastu w kwestii ekologii, mogą być wykorzystywane jako dodatkowy pas ruchu. Znajdzie to zastosowanie m.in. w przypadku pojazdów uprzywilejowanych. W centrum miasta takie dodatkowe udogodnienie z pewnością jest mile widziane i ułatwia przejazd np. karetkom pogotowia.
Płyty z betonu katalitycznego wykonane w technologii TX Active pełnią funkcję filtra powietrza. Pierwotnie miało tutaj być tzw. zielone torowisko, jednak zdecydowano, że lepiej sprawdzi się rozwiązanie z betonem katalitycznym. Zarówno z uwagi na liczne przejazdy pojazdów, jak i trudności z utrzymaniem zieleni w tym fragmencie. Natomiast zielone torowisko powstanie na odcinku 350 metrów od skrzyżowania alei Kościuszki z ul. Jasnogórską do alei NMP. Technologia ekologicznych płyt zostanie zastosowana na ponad 1 030 metrach torowiska.
Innowacyjny beton – na czym polega ta technologia?
W betonie zawarty jest tlenem tytanu, który wychwytuje m.in. tlenki azotu i zmienia je – pod wpływem światła – w jony azotanu. Kolejno następuje reakcja z wodorotlenkami wapnia, które występują na powierzchni płyty prefabrykowanej. W ten sposób ma miejsce zamiana na sole, które są bezpieczne i wraz z deszczem spływają do kanalizacji.
Fotokatalizatory zastosowane w technologii TX Active mają za zadanie przyspieszyć naturalny rozkład zanieczyszczeń powietrza pod wpływem działania światła słonecznego. Takie rozwiązanie zmniejsza stężenie szkodliwych substancji organicznych i nieorganicznych w powietrzu. Przeprowadzone analizy pokazały, że podczas słonecznej pogody neutralizacji uległo ok. 90 proc. tlenków azotu oraz innych związków organicznych, w tym m.in. aldehydów i benzenu. W pochmurne dni przy niewielkim nasłonecznieniu technologia ma skuteczność ok. 70 proc. Badania wykazały, że stężenie tlenku azotu na nawierzchni wykonanej w technologii TX Active w porównaniu do nawierzchni asfaltowej jest mniejsze o ok. 20-60 proc. (średnio 47 proc.).
W ramach inwestycji dotyczącej przebudowy torowiska udało się uniknąć wycinki drzew w alei Wolności. W pierwotnych założeniach (zgodnie z obowiązującymi przepisami) cały szpaler miał być wycięty.
Zakończenie prac i wznowienie ruchu tramwajowego na tym odcinku ma nastąpić na początku września.