Co to jest rozmowa ewaluacyjna?
Cel rozmowy ewaluacyjnej może być różny w zależności od zamysłu managera. Tak jak sama nazwa wskazuje, najczęściej prowadzi ona do oceny działań i efektów pracy pracownika. Managerzy często w trakcie rozmowy oceniającej chcą zwrócić uwagę pracownika na aspekty związane z pracą, które należałoby wyeliminować w celu poprawienia jakości świadczonych przez niego usług. Z drugiej strony taka rozmowa może mieć charakter czysto motywujący pracownika, dotyczyć ustalenia jego planów wobec pracy w firmie lub wysłuchania jego opinii na temat jej działania.
Jak przygotować się do rozmowy ewaluacyjnej?
Jako manager pamiętaj, że podczas rozmowy ewaluacyjnej liczy się czas oraz odpowiednia atmosfera. Staraj się być życzliwy dla pracownika, tak aby poczuł on się swobodnie. Jednocześnie bądź szczery oraz jasno przekazuj drugiej stronie swoje spostrzeżenia. Zastanów się, czy pracownik należycie wypełniał swoje obowiązki oraz, czy jest coś, co należy poprawić. Podczas rozmowy omówcie to, co działo się w ostatnim czasie, powiedz też, co z Twojej perspektywy można polepszy, a także warto wspomnieć, co zostało wykonane doskonale. Wszystkie ważne informacje poruszone podczas rozmowy zapisuj na kartce — mogą się one przydać do kolejnej ewaluacji.
Oferty pracy IT — opublikuj swoje ogłoszenie na portalu the:protocol i znajdź odpowiednich pracowników!
Jak powinna przebiec rozmowa oceniająca pracownika?
Rozmowa ewaluacyjna powinna mieć charakter dialogu, a nie monologu jednej ze stron. Warto ją zacząć od zadania pracownikowi kilku pytań, które rozluźniają atmosferę. Mogą one dotyczyć samopoczucia lub nastroju. Oprócz samego „rozliczania” pracownika staraj się również umożliwić mu podzielenie się własnymi opiniami. Mogą być one pomocne podczas wdrażania nowych rozwiązań i usprawniania pracy zespołu. Podczas rozmowy oceniającej pracownik nie powinien również czuć się nadmiernie oceniany. Spraw, by Twoje uwagi i feedback odebrał on jako wskazówki, które pomogą mu podczas pracy nad własnymi umiejętnościami.
Dlaczego warto przeprowadzać w firmie rozmowy ewaluacyjne?
Rozmowy ewaluacyjne są dobrą okazją zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika na omówienie efektów pracy. Pracownik może wyrazić swoje obawy i opinie dotyczące wykonywanych obowiązków. Pracodawca natomiast ma za zadanie ocenić jakość jego pracy, a także przekazać ważne wskazówki, które mogą być pomocne podczas wykonywania zadań. Pamiętaj także, że pracownik jest częścią zespołu, jaką tworzy cała firma — zakomunikuj mu więc wyraźnie, że wszystkie uwagi i opinie może on zgłaszać na bieżąco, gdy to jest potrzebne. Dzięki temu z całą pewnością atmosfera w pracy będzie lepsza, a do tego pracownik poczuje się bardziej doceniony.
Pracuj.pl — opublikuj swoją ofertę pracy i znajdź nowych kandydatów do pracy!
Podsumowanie
Rozmowa ewaluacyjna niekiedy może wydawać się czymś stresującym zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Mimo wszystko jest to dobra okazja dla obu stron do tego, by porozmawiać o pracy w firmie, wykonywanych przez pracownika obowiązkach oraz jakości pracy. Jest ona więc ważnym etapem, który pomaga obu stronom wyjaśnić nieporozumienia i inne ważne kwestie.