Obecny projekt obowiązującej w Krakowie uchwały krajobrazowej został zmieniony w stosunku do wersji z 2016 r. W broszurze zaprezentowanej na oficjalnej stronie Urzędu Miasta Krakowa, można znaleźć założenia dotyczące przyszłych zmian.
W dokumencie wyznaczono 3 strefy w celu określenia warunków usytuowania małej architektury, a także zintegrowania jej z ciągami terenów zieleni, aby tworzyły spójną przestrzeń. W związku z tym obiekty małej architektury mają być dostosowane do otaczającego je krajobrazu, bez przerywania ciągów pieszych i rowerowych czy powiązań widokowych. W wyznaczonych strefach określono formy i rodzaje obiektów, co ma prowadzić do poprawy wizualnej synchronizacji całego miasta i odbioru przestrzeni miejskiej, po jej uprzednim uporządkowaniu.
Zasady i warunki rozmieszczenia reklam – tj. tablic czy urządzeń reklamowych – zostały określone poprzez wyznaczenie 5 stref oraz regulację gabarytów tablic i urządzeń reklamowych, a także ich standardów jakościowych. W przypadku reklam wolnostojących również zastosowano specjalne obostrzenia: ustalono minimalną odległość od krawędzi jezdni i skrzyżowań, czy też rozmiar w strefie obejmującej głównie ulice wlotowe.
W projekcie nakreślono możliwość umieszczania ogłoszeń reklamowych na siatkach zasłaniających rusztowania, jednak na okres nie dłuższy niż 1 rok i nie częściej niż co 7 lat. Uchwała zabrania również umieszczania reklam w formie murali, pozwala jednak na umieszczanie dwóch reklam w wiatach przystanków komunikacji miejskiej.
Wprowadzenie nowych przepisów ma mieć wpływ na tworzenie otwartych przestrzeni publicznych i wygląd osiedli, dzięki wydzieleniu 4 stref przestrzennych. W tym zakresie zmieni się wysokość budowania ogrodzeń czy wzrostu żywopłotów.
Sytuowanie reklam w przestrzeni publicznej będzie podlegać tzw. opłacie reklamowej, co zostanie określone w osobnej uchwale. Wyznaczono także termin, w którym będzie należało dostosować istniejące już tablice i urządzenia reklamowe do zasad i warunków w niej określonych. Na realizację zmian uchwała przewiduje 2 lata.
Zespół sporządzający ustawę krajobrazową był świadomy ogromu zainteresowania ze strony mieszkańców sprawą uporządkowania publicznej przestrzeni i – pomimo braku możliwości składania wniosków do projektu uchwały – przeprowadzono ankietę internetową, dzięki czemu włodarze miasta mogli poznać opinie mieszkańców na temat zagospodarowania przestrzeni miasta. Wyniki ankiet miały znaczący wpływ na przedstawiony projekt broszury.