Na posiedzeniu, które odbyło się dnia 16.01.2020 r., warszawscy radni znaczną większością głosów opowiedzieli się za wprowadzeniem uchwały krajobrazowej, która pomoże w ujednoliceniu wyglądu stolicy i właściwym wyeksponowaniu zabytków architektonicznych.
Bałagan reklamowy zażegnany
Przyjęta uchwała krajobrazowa ma regulować występowanie oraz wielkość szyldów i reklam, a także usystematyzować elementy tzw. małej architektury. W dokumencie zostały zawarte informacje, jakie reklamy można umieszczać na wystawach i witrynach sklepowych. Znikną wielkie banery zasłaniające budynki oraz duże, migające wyświetlacze. Reklamy wielkoformatowe będzie można stawiać tylko przy drogach wylotowych z Warszawy. Dzięki temu wygląd miasta stanie się bardziej uporządkowany, spójny i estetyczny. Przestrzeń reklamowa dopasowana do miejscowej architektury nie będzie z nią kontrastowała, lecz subtelnie wpasowywała się w otoczenie.
Dużą zmianę zapowiadają również przepisy dotyczące małej architektury – powstaną nowe wytyczne określające wygląd koszy na śmieci, ławek, ogrodzeń oraz innych elementów wystroju stołecznej przestrzeni publicznej. W uchwale zawarto wykaz osiedli, które będzie obowiązywał zakaz grodzenia. Pozwoli to na znaczącą poprawę wyglądu nie tylko centrum, ale również obrzeży miasta.
O tym, jak ważne jest wprowadzenie opisywanych zmian, przekonany jest prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który podsumował wyniki głosowania słowami: – Ład przestrzenny jest ważny, by go osiągnąć musimy uporządkować świat reklamy, który nie może zawłaszczać przestrzeni publicznych, stanowiących nasze wspólne dobro. Jest miejsce na reklamę w mieście, ale nie może ona przesłaniać architektury, ograniczać światła w budynkach mieszkalnych, zasłaniać zabytków czy zagrażać bezpieczeństwu na drogach.
Zmiany będą następowały stopniowo
Warszawscy radni zdają sobie sprawę z tego, że wprowadzenie w życie uchwały krajobrazowej na terenie całego miasta wymaga odpowiednich nakładów czasu i pracy. Dlatego zniwelowanie chaosu reklamowego nie nastąpi od razu. Nowe szyldy i banery, by zostać powieszone w przestrzeni publicznej, będą musiały spełniać określone w uchwale wymogi, natomiast stare będą znikały stopniowo. Właściciele i zarządcy istniejących już obiektów reklamowych dostaną 2 lata na dostosowanie ich do wymogów. Ujednolicenie szyldów potrwa 3 lata, natomiast elementów małej architektury do 5 lat. Okres ten będzie liczony od momentu, w którym nowe przepisy zaczną obowiązywać – przyjęta uchwała zostanie teraz opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i uprawomocni się po upływie 90 dni.
Wysokie kary za łamanie przepisów
Firmy, które nie dostosują się do nowych wymogów, będą musiały liczyć się z dużymi konsekwencjami, wprowadzony zostanie bowiem mechanizm naliczania kar w trybie dziennym. W myśl jego działania, nielegalna reklama niewielkich rozmiarów (o powierzchni do 1 mkw.) będzie kosztowała właściciela ok. 112 zł dziennie, natomiast baner wielkoformatowy nawet 4700 zł za każdy dzień. Ma to skłonić firmy reklamowe do zaniechania naginania lub łamania przepisów, a tym samym jak najszybszego uporania się z wizualnym bałaganem, który obecnie można zaobserwować na wielu warszawskich ulicach.